Viime vuosina olemme konkreettisesti kokeneet, kuinka nopeita muutokset toimintaympäristöissä ovat ja kuinka vaikeaa markkinoiden ennustaminen on. Jonkinlaisia toiminnan skenaarioita tulevaisuudesta on kuitenkin tehtävä menestyvän liiketoiminnan varmistamiseksi. Tulevaisuuden kilpailukyvystä pidetään huolta hyvin pohdituilla ja analysoiduilla strategioilla ja liiketoiminnan kehittämisellä – mm. houkuttelevilla tuotteilla ja palvelukehityksellä, reagoimalla toimintaympäristön muutoksiin, valtaamalla uusia markkinoita ja alueita, optimoimalla tuotantoa, kehittämällä asiakaspalvelua, markkinointia ja myyntiä sekä valitsemalla aidosti toimintaa tukevat järjestelmät, jne jne.
Mutta entä johtaminen? Onneksi johtamisen merkitys on enenevässä määrin ymmärretty kilpailukykyä edistäväksi asiaksi yrityksissä ja sitä kehitetään strategisesti tärkeiden asioiden kanssa rinnakkain. Mutta parannettavaa löytyy kuitenkin monin paikoin.
Millaisia sunnitelmia sinulla on johtamisen kehittämiseksi? Kuinka johtamisella varmistetaan tulevaisuuden kilpailukyky ja asiakastyytyväisyys, tuetaan henkilöstön onnistumista ja jatkuvaa oppimista?
Tulevaisuuden visiota ei toteuteta yksin tuotantoinvestoinneilla ja teknologialla. Tulevaisuuden menestys luodaan integroiden innostuneiden ja kehittämishaluisten ihmisten panos sekä vaikuttava vuorovaikutus, yhteistyö ja viestintä yllä mainittuihin kovempiin investointeihin. Tietotyön lisääntyessä ja ihmisten erikoistuessa uusiin tehtäviin, ihmislähtöiselle johtamiselle on kipeä tarve ja tilaus. Tarvitaan palvelevaa ja inhimillistä johtajuutta, joka ottaa huomioon yksilöiden tarpeet, arvostaa kohtaamisia ja vuorovaikutusta sekä fasilitoi yhteistyötä myös yli tiimien. Nyt jos koskaan yrityksen johtamisen arvoja ja johtamismissiota kannattaa uudistaa tukemaan palvelevaa johtajuutta ja tulevaisuuden kilpailukykyä.
Miksi johtamismissio kannattaa muotoilla työntekijälähtöiseksi
Yrityksen ihmiset ovat loppukädessä se kaikki, joka kannattelee yrityksesi liiketoimintaa. Ihmiset mahdollistavat panoksellaan onnistumisen ja menestymisen yrityksen toimintaympäristössä. Parhaimmatkaan tuotteet eivät menesty markkinoilla, jos niitä eivät motivoituneet, omasta osaamisestaan huoltapitävät ja aktiivisesti asiakasta kuuntelevat ihmiset jatkuvasti kehitä. Tai jos asiakasta eivät ole palvelemassa asiastaan innostuneet, omistautuneet, osaavat ja hyvinvoivat asiakaspalvelijat, asiakkaat pahimmassa tapauksessa siirtyvät sinne missä näin on, kilpailijalle. Ihmislähtöisellä johtamisella voit vaikuttaa henkilöstön motivaatioon, innostuneisuuteen ja tuottavuuteen sekä kehittymis- ja kehittämishalukkuuteen. Työntekijälähtöisellä johtamisella varmistetaan, että henkilöstölle on luotu edellytykset, joilla se pystyy parhaimpaansa – olipa kyse sitten osaamisesta, resursseista, työkaluista, johtamisesta tai muusta työntekemisen kannalta tärkeästä asiasta.
Johdonmukainen johtamiskulttuuri
Hyvällä johtamisella pystytään useimmiten luomaan työyhteisöistä sellaisia työpaikkoja, joissa voi nauttia työstään ja päästä kokemaan työn imua ja onnistumisia. Yrityksen johtamiskulttuurilla sekä johdon ja yksittäisten esihenkilöidenkin tekemillä päätöksillä joko edistetään tai estetään henkilöstön panosta ja motivaatiota lisätä yrityksen vaurautta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Yksittäinen esihenkilö voi kompensoida yrityksen johtamiskulttuurin puutteita, mutta kokonaisen, eheän työntekijäkokemuksen tuottamiseen tarvitaan työntekijälähtöistä johtamista, pitkäjänteisesti, kaikilla tasoilla. Mikäli johtaminen ei toteuta tätä missiota, on muiden työhyvinvoinnin edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden toteuttaminen päälleliimattua ja turhaa.
Yhdessäpohdintaa johtamisen käytännöistä
Hyvä uutinen on, että usein tiimin huippusuorituksen johtamiseen riittää erinomaiset, juuri teidän tiimiin ja tilanteeseen sopivat johtamisen käytännöt sekä arvostava ihmisten kohtaaminen. Haastaviakin liiketoiminnallisia haasteita pystytään ratkaisemaan onnistuneesti ja menestyksekkäällä lopputulemalla, kun työyhteisössä (mukaanlukien johtoryhmä!) voidaan ottaa asioita puheeksi, haasteita ei peitellä tai sivuuteta, on taitoa etsiä ja löytää ratkaisuja yhdessä, tehdään päätöksiä, uskalletaan toimia ja ihmisen väliset suhteet ovat rakentavat, avoimet ja arvostavat.
Nostan erityisesti ihmisten arvostavan kohtelun keskiöön, sillä oman kokemukseni mukaan tähän ei riittävästi huomata aina kiinnittää huomiota. Aina ei pysy mielessä, varsinkaan kiireessä, että ihmisethän ovat erilaisia – esimerkiksi toisen suorapuheisuus saattaa toisen mielestä olla hyvin ahdistavaa, alistavaa ja epäkunnioittavaa. Oman tyylin sopeuttaminen erilaisiin tilanteisiin erilaisten ihmisten kanssa on keskeinen taito – olipa johtaja, asiantuntija tai huipputekijä. Vuorovaikutustyylin sopeuttaminen edellyttää hyvää itsetuntemusta ja itsetutkiskelua ja sitä kautta myös oman tyylin tunnistamista.
Uskallan väittää, että yrityksen tulevaisuuden kilpailukyvyn ja menestyksen kaksi keskeistä elementtiä ovat: ihmislähtöinen johtaminen sekä kyky rakentaa oppimista edistävä ja edellyttävä organisaatio.
Kysy minulta lisää vinkkejä ja neuvoja, miten voit lähteä rakentamaan ihmislähtöisempää johtamiskulttuuria – autan mielelläni! Tai kun haluat sparrailla työssäonnistumisen johtamista liiketoiminnan menestymiseksi, ota yhteyttä. Valmennan johtoa ja esihenkilöitä niin yksilöinä kuin ryhminä johtamaan suoritusta ja uudistamaan johtamiskulttuuria. Jotta sinäkin voit onnistua johtamismissiossasi ja ylläpitää organisaatiosi kilpailukykyä!
Lataa myös Availonin työssäonnistumisen johtamisen opas täältä!