Harmittavan usein olen työssäni huomannut, että esihenkilöt ja tiiminvetäjät eivät omalta johtajaesihenkilöltään saa aina riittävästi tukea menestyäkseen tehtävässään. Esihenkilöiden suoriutumista mitataan usein tulosten kautta. Kuitenkin liian harvoin esihenkilö itse kokee saavansa riittävästi tukea ja edellytyksiä omalta esihenkilöltään tiiminsä tulokselliseen johtamiseen. Usein esihenkilöiden ja tiiminvetäjien kykyihin ”luotetaan täysin”, jolloin heillä on ”vapaat kädet” toimia. Ajatellaan, että esihenkilöt pystyvät ilman johdon tukeakin menestymään tehtävässään. Esihenkilön näkökulmasta kyse ei kuitenkaan ole luottamuksesta tai vapaudesta, vaan johtamispuutteesta tai jopa -tyhjiöstä eli esihenkilö jää yksin johtamistehtävänsä kanssa.
Lahjakkaat esihenkilöt osaavat toki kompensoida kokemaansa johtamispuutetta, mutta tämä ei pitkällä aikavälillä ole kestävä tapa toimia. Esihenkilötyöstä tulee tuloksetonta, raskasta, väsyttävää ja demotivoivaa, ja työ on pahimmillaan taiteilua johdon odotusten ja tiimin tarpeiden ristitulessa. Esihenkilö ei koe olevansa arvostettu. Työmotivaatio, yrittäminen ja sitoutuminen laskevat ja uupumus lisääntyy. Yritys menettää sitoutuneen, aikaansaavan, porukkaansa tuloksekkaasti johtavan esihenkilön.
Johtaminen on palvelua. Palvelua, jolla luodaan johdettaville parhaat mahdolliset edellytykset onnistua työssään.
Myös esihenkilöalaiset tarvitsevat edellytyksiä menestyäkseen tehtävässään: strategista suuntaa, selkeitä tavoitteita, tekemisen fokusta, lyhyen aikajänteen priorisointia, sparrausta sekä yhteistyön edistämistä ja roolien ja vastuiden määrittelyä horisontaalisesti eri toimintojen välillä – vain muutamia mainitakseni. Myös toimiva johtoryhmätyö ja yhteistyö johtoryhmän jäsenten kesken ovat yksi keskeinen edellytys johdonmukaiselle johtamiselle ja sen tuloksena kilpailukykyiselle liiketoiminnalle. Jos johto ei omalta osaltaan luo organisaatiolleen edellytyksiä onnistua, ei onnistumisia voi odottaa, saati vaatia muiltakaan.
Kuinka sinä esihenkilöiden johtajana tuet porukkasi onnistumista?
Juuri keskijohto ja tiiminvetäjät ovat avainasemassa yrityksen menestyksen rakentamisessa, sillä he johtavat enemmistöä henkilöstöstä – asiantuntija- ja tekijäporukkaa, jotka loppukädessä luovat yrityksen arvon ja menestyksen. Esihenkilöiden johtaminen on liiketoiminnan menestymisen kannalta äärettömän tärkeä tehtävä. Mikäli tällä porukalla ei ole edellytyksiä tuloksekkaaseen ja onnistumisia mahdollistavaan johtamiseen, mitä se tarkoittaa yrityksen menestymisen ja tulevaisuuden kilpailukyvyn näkökulmasta?
Me suomalaiset olemme varsin asiakeskeistä kansaa. Olemme usein nousseet asemaamme substanssiosaajina ja asiantuntijoina, mistä voimme olla ylpeitä. Jos kuitenkin johtajatehtävässä vain asiantuntijuus on merkitsevää, saattaa johtamismissio keskittyä liikaa substanssiosaamisen kehittämiseen. Tällöin taka-alalle jäävät helposti johtamisen muut tärkeät elementit kuten esimerkiksi yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen, yhteisen mission ja tavoitteiden hyödyntäminen, ilmapiirin ja yhteisöllisyyden kehittäminen tai muut motivaatiota ja sitoutumista edistävät elementit.
Johtoryhmän jäseniksi usein valitaan tuloksentekijöitä, jotka saavat asioita edistettyä, päätöksiä tehtyä ja näkyviä tuloksia aikaiseksi. Johtoryhmän jäsenillä on määrätietoinen ote strategian toteuttamisesta ja vahva agenda oman alueensa kehittämiseen, ja odottavat ja ”luottavat” että oma esihenkilöporukka toimii samoin. Tiiminvetäjältä vaaditaan kuitenkin erilaista profiilia – ihmiskeskeisempää johtajuutta. Hyvä esihenkilö ja tiimin vetäjä ei vaadi tuloksia ”rusikoiden”, määräämällä ja vaatimalla, vaan keinot ovat hyvin toisenlaiset. Hän osallistaa ihmiset tekemiseen, motivoi yhteisillä tavoittella ja onnistuu kannustamaan ihmisiä ottamaan vastuuta ja antamaan parastaan.
Onko johtamisesi riittävää, jotta esihenkilöporukkasi voi onnistua?
Onko johtamisesi riittävää, jotta esihenkilöporukkasi ja tiiminvetäjät voivat toimia strategian mukaisesti ja onnistua? Oletko mielestäsi (tai esihenkilöalaistesi mielestä) tehnyt kaikkesi luodaksesi heille edellytykset onnistua? Myös esihenkilöt tarvitsevat johtamista ja tukea. Strategisia tavoitteita on mahdoton saavuttaa, mikäli ne eivät ole kristallinkirkkaat myös ympärilläsi oleville ihmisille. Tämä vaatii selkeät sanoitukset ja viestit, joita on yhdessä jumpattu ja sisäistetty, tekemisen fokus on itsestäänselvä ja tekemiselle on löydetty toimivat mittarit.
Huolehdi myös, etteivät omat asiantuntijatehtäväsi tai johtoryhmätyö vie suurinta osaa ajastasi, jotta pystyt olemaan läsnä myös esihenkilötiimillesi ja tukemaan heitä onnistumisissa. Muista, että kaikki mikä menee oman tiimisi asioiden edelle, viestii, että ovat tärkeämpiä kuin tiimin tai tiimin jäsenten asiat.
Kuinka johto luo organisaatiolle edellytyksiä onnistua?
Olen myös kerran, jos toisen, törmännyt tilanteeseen, jossa tiiminvetäjät eivät johdon mielestä suoriudu, vaikka parannettavaa ensisijaisesti olisi myös johdon johtamisosaamisessa. Joskus taas tiimin vetäjille ja frontline leadereille on tarjottu johtamisvalmennusta, eikä tästäkään huolimatta tuloksellisuus ole parantunut. Silloin on hyvä miettiä, voisiko asiaan vaikuttaa toista kautta – analysoimalla omaa johtamista ja selvittämällä, mitä itse voisi tehdä johtamistilanteen parantamiseksi.
Vinkkejä lähijohtamisen kehittämiseen
Vielä lopuksi muutama vinkki, joiden avulla voit heti kehittää lähijohtamisen taitojasi ja parantaa johdettaviesi edellytyksiä onnistua. Näiden vinkkien avulla testaat, onko johtamisessasi kriittisiä puutteita ja vastaat tarpeeseen, jota organisaatiosi tarvitsee onnistuakseen. Se on loppukädessä johtajan ensisijainen tavoite – kaikki muu on toisarvoista ellei organisaatiosi suoriudu.
Vinkki #1: Aikatauluta jokaisen kanssa säännölliset 121-keskustelut, mikäli käytäntö ei vielä ole käytössä.
Kehityskeskustelu kerran tai kaksi vuodessa ei useinkaan riitä erinomaiseen johtamiseen. Saatatte puhua keskenänne paljonkin ja asiaa, mutta kahdenkeskinen 121-keskustelu on hetki, jolloin on aikaa keskustella myös asioista, jotka eivät ole päivän polttavimpia aiheita (voivat olla niitäkin). Aikataulutettu keskustelu tarjoaa foorumin puhua ei-niin-kiireellisistä, mutta ehkä hyvinkin tärkeistä asioista sekä auttaa tuntemaan toisenne paremmin ja rakentamaan luottamuksellista suhdetta. Sopikaa yhdessä kuinka usein tapaatte ja kuinka pitkä tapaaminen lähtökohtaisesti on. Varaatte sitten kalenterista seuraavat puolikymmentä slotia. Kunnioita sopimaanne, älä muuta tai siirrä kevyin perustein. Muista aina kysyä, mitä esihenkilöalaisesi tarvitsee sinulta onnistuakseen ja pyydä joka kerta myös palautetta omasta toiminnastasi.
Vinkki #2: Selvitä mitä esihenkilöporukkasi tarvitsee sinulta menestyäkseen tehtävässään ja toimi sen mukaisesti
Ole aina selvillä siitä, mitä yrityksen menestyksen kannalta tärkeä esihenkilöporukkasi tarvitsee sinulta ollakseen tuloksellinen. Ota tavaksi kysyä, ”mitä minä voin tehdä, jotta asia etenee?” Kaikissa yhteyksissä. Tee myös se, mitä lupaat – priorisoi asiat omalla to-do-listallasi. Jos kuulet, että strategia on epäselvä tai tehtäviä on tarpeen priorisoida, vastaa tähän huutoon ja ratkaise asiat yhdessä tiimisi kanssa. Ole porukkasi tuki ja sponsori.
Vinkki #3: Ole tavoitettavissa
Älä koskaan jätä vastaamatta oman porukkasi sähköposteihin tai viesteihin tai palauttamatta vastaamatonta puhelua. Jos palaamiseen menee aikaa, laita viesti ja kerro, milloin ehdit palata. Välinpitämättömyys on epäkohteliasta, tuntuu pahalta ja vaikuttaa suoraan tuloksellisuuteen ja motivaatioon, halusitpa sitä tai et. Jokainen työkykyinen ihminen pystyy halutessaan vaikuttamaan omaan toimintaansa ja käyttäytymiseensä, joten ei kannata piiloutua ”tällainen minä olen”-näkökulman taakse. Jos et yksin pysty muutokseen, hyvä HR-asiantuntija, sparraaja tai johdon coach voi sinua siinä auttaa. Aina kannattaa pyytää apua!
Jos tunnistit itsesi määrätietoisena ja asiakeskeisenä johtajana, mieti omaa rooliasi johtamistehtävässäsi. Se on toki viestiä selkeää suuntaa ja varmistaa, että strategia toteutuu. Mutta kuinka sen teet, on merkitsevää. Esihenkilöporukkasi ei ole sinua varten, vaan sinä olet heitä varten. Vain tämän sisäistämällä pystyt tuottamaan tulosta ja viemään yrityksen menestykseen kestävästi ja pitkäaikaisesti.
Lataa myös Availonin työssäonnistumisen johtamisen opas täältä!