• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen

Availon

Kehittämisen kumppani

  • Etusivu
  • Palvelut
    • Kulttuurin kehittäminen
    • Johtamisen uudistaminen
    • Työssäonnistumisen johtaminen
    • Yksilösparraus
    • Johtamis-valmennukset
    • Tiimitoiminnan ketteröittäminen
    • Muutosturva-valmennus
    • Muu osaaminen
  • Blogit
    • Strateginen tulevaisuuden osaaminen
    • Ihmislähtöinen johtaminen osana tulevaisuuden kilpailukykyä
    • Kuinka aktivoida tiimikeskustelua
    • Esihenkilön taito #1 nykytyöelämässä?
    • Kuinka tuen johtajana esihenkilöporukkani onnistumista
    • Kuinka rakennat oppimista edellyttävän organisaation
    • Suorituksen-johtamista vai työssäonnistumisen johtamista?
  • Tekijät
    • Annukka Väisänen
    • Yhteistyökumppanit
  • Ota yhteyttä!

Kulttuurin muutoksen vaiheet

Kuinka voimme edetä yhdessä?


1. MISTÄ MUUTOSTARVE KUMPUAA?

Aivan ensimmäiseksi kristallisoidaan muutostarve: miksi muutos on tarpeen. Syitä voivat olla esimerkiksi heikkenevät liiketoiminnan tulokset, asiakasmäärän väheneminen tai uusiasiakashankinnan vaikeus, henkilöstön korkea vaihtuvuus, huono työnantajakuva tai henkilöstön pahoinvointi. Muutostarve olisi hyvä tunnistaa jo heikoista signaaleista ennen kuin tilanne kriisiytyy, jolloin muutos on jo astetta vaativampi toteuttaa. Maailman muutosta on tärkeä ennakoida omassa liiketoiminnassa ja tunnistaa, jos nykyisellä tavalla toimimalla tulokset tulevat heikkenemään.

1. Mistä muutostarve kumpuaa?

2. SISÄINEN VIESTINTÄ

On tärkeää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa yhteisesti kertoa tulevasta muutoshankkeesta, jos siitä ei vielä ole puhuttu työyhteisössä. Viestinnällä varmistetaan työyhteisön sitoutuminen yhteiseen tavoitteeseen.

Sisäisen viestinnän ikoni
2. Sisäinen viestintä

3. ALKUKARTOITUKSET

Prosessin alussa kartoitetaan yrityksenne nykykulttuuria ja toimintatapoja esimerkiksi henkilöstön, johdon ja esihenkilöiden haastatteluin ja kyselyin. Tämä on tärkeä tietää, mistä lähdetään, kun luodaan uudenlaista kulttuuria ja toimintatapoja, jotta muutoksen koko tunnistetaan.

Alkukartoitusten ikoni
3. Alkukartoitukset

4. HALUTUN KULTTUURIN KUVAUS

Seuraavaksi kuvaamme ihanne- tai tavoitekulttuurin, kaikki yhdessä, erilaisilla kokoonpanoilla (workshopein, haastatteluin ja/tai kyselyin). Kartoitus- ja kuvausvaihe voidaan toteuttaa yhtä aikaa.

Halutun kulttuurin kuvailu ikoni
4. Halutun kulttuurin kuvaus

5. ANALYYSI EDELLISISTÄ JA KULTTUURIN KULMAKIVET

Seuraavaksi analysoidaan ja ymmärretään nyky- ja tavoitekulttuurin eroavaisuuksia ja työstetään halutunlaisen kulttuurin kulmakivet. Viimeistään tässä yhteydessä kirjataan myös muutoksen hyödyt näkyviksi eli mitä eri kulttuurin kulmakivillä tavoitellaan toiminnan parantumisena. Tehdään alustava muutoksen edistämissuunnitelma siitä, kuinka uutta kulttuuria ja uudenlaisia toimintatapoja lähdetään organisaatiossa tuomaan osaksi arkea.

Kulttuurin kulmakivet ikoni
5. Kulttuurin kulmakivet

6. VAIKUTUKSET JOHTAMISEEN

Mitä tämä kaikki tarkoittaa johtamisen muutoksena? Seuraavaksi jumppa johtoryhmän ja esihenkilöiden kanssa siitä, millaista johtamista tavoitekulttuuriin pääseminen vaatii ja millaisesta muutoksesta on kysymys niin johtamisen arvojen kuin yksilön toiminnan kannalta. Keskustellaan myös, millaista tukea johto ja esihenkilöt muutokseen tarvitsevat.

6. Vaikutukset johtamiseen

7. MUUTOKSEN KONKRETISOINTI

Tehdään tarkempi suunnitelma siitä, mikä arjen toiminnassa muuttuu ja millaisin toimenpitein uutta kulttuuria ja uudenlaisia toimintatapoja lähdetään muuttamaan. Konkretisoidaan muutos tekemiseksi ja uudenlaisiksi toimintatavoiksi. Tähän liittyy johtamisen uudet käytännöt (ks. edellinen kohta), tiimien toiminnan kehittäminen ja erilaiset työyhteisön pelisäännöt. Muutoscoachin ja fasilitaattorin kanssa muutos etenee halutussa aikataulussa. Tähän vaiheeseen saattaa sisältyä työyhteisön yhteisiä workshopeja, tiimin kehittämisworkshopeja sekä tiimien ja yksilöiden sparrauksia.

Muutoksen konkretisointi ikoni
7. Muutoksen konkretisointi

8. JATKOTOIMET

”Viimeisessä” vaiheessa kulttuurin johtaminen ja muutoksen edistäminen siirtyvät täysivaltaisesti organisaation vastuulle. Muutoscoach antaa suosituksensa vaikuttavista jatkotoimista ja sudenkuopista, joita jatkossa on hyvä välttää, jotta ei luisuta takaisin aikaisempaan. Muutoscoach ei enää aktiivisesti edistä muutosta, vaan on tukena tarvittaessa. Kulttuurin omistajuus on yrityksellä, sen henkilöstöllä ja johdolla. Ilman tätä vaihetta kulttuuri ei muutu, eivätkä uudenlaisen kulttuurin hyödyt tule näkyviksi!

Jatkotoimet ikoni
8. Jatkotoimet

Hyötyisikö yrityksesi toimintatakulttuurin muutoksesta? Muutosprosessi mietitään aina soveltumaan juuri teidän tilanteeseen. Ota yhteyttä, jutellaan!

Ota yhteyttä

Tutustu myös muihin Availonin palveluihin:


Johtamisen
uudistaminen


Tiimit ja yksilöt
muutoksessa


Muut asiantuntija-
palvelut

Footer

Availon Oy
PL 8, 02231 Espoo
Puh. 050 5814255
Ota yhteyttä!
info@availon.fi

Availon MessengerissäAvailon Whats Appissa

Y-tunnus 2997244-4
Verkkolaskuosoite: 003729972444
Operaattori:
Apix Messaging Oy
Tietosuoja

Copyright © 2025 · Availon.fi